Kontenery morskie chłodnicze: czym się charakteryzują i do czego służą. Dzięki solidnym kontenerom zapewnia się bezpieczeństwo produktów w czasie transportu morskiego. Wysyła się w nich różne rzeczy. W kontenerach morskich nie doznają uszkodzeń pomimo dalekiej trasy i trudnych warunków. Niektóre produkty mają szczególne wymagania. Żywność czy lekarstwa muszą być transportowane w kontenerach chłodniczych.
Kontenery w transporcie morskim
Kontener składa się z solidnej podłogi, mocnej ramy, metalowych ścian i drzwi. Wykorzystuje się do jego budowy blachę trapezową. Zazwyczaj jedyny obszar, który umożliwia załadunek, to jedna z węższych ścian. To właśnie w niej kontenery morskie chłodnicze i te typowe mają drzwi. Są one mocne i szczelne, jak i cała konstrukcja. Mają gumowe uszczelki i solidne rygle. Bezpieczeństwo produktów w czasie transportu statkiem jest zapewnione. Mocna budowa to gwarancja trwałości kontenera. Potrzebne jest tylko zabezpieczenie przed rdzewieniem, bo większość konstrukcji to metal. Ta metalowa konstrukcja transportowa posłuży długo. O jej trwałości najlepiej świadczy to, że nie tylko na kontenery morskie nowe, ale i na używane jest duże zapotrzebowanie.
Czym wyróżnia się kontener chłodniczy?
Kontenery chłodnicze to tak samo mocne i trwałe konstrukcje, jak inne. Dodatkowo muszą zapewniać stabilną temperaturę wewnątrz. By było to możliwe, potrzebna jest izolacja. Między ściankami znajduje się materiał izolacyjny, który pozwala, by temperatura wewnątrz była całkowicie niezależna od tej, jaka panuje na zewnątrz. By podtrzymywać stale tę samą temperaturę w kontenerze morskim chłodniczym, potrzebny jest agregat chłodniczy. Może być on elektryczny albo elektryczno-spalinowy. W takim kontenerze transportuje się te produkty, którym niewłaściwa temperatura mogłaby zaszkodzić. Zakres temperatur, jakie można ustawić, to -30 do + 20 stopni C. Produkty wymagające niskiej lub chłodnej temperatury to np. warzywa, owoce, innego rodzaju żywność (w tym mrożonki), napoje, lekarstwa, kosmetyki.
Jak wygląda taka konstrukcja?
Kontenery morskie, także te chłodnicze, mają różne gabaryty. Można wybrać takie, które zapewnią odpowiednią ilość miejsca wewnątrz. Popularne są wersje 10, 20 i 40 stopowe. Można wybierać między kontenerami o standardowej wysokości oraz podwyższonymi, czyli HC. Dostępne wielkości, jakie mogą mieć kontenery, zależą od firmy, która ma je w swojej ofercie. Pod względem kształtu wszystkie to metalowe duże prostopadłościany. Zazwyczaj są to konstrukcje z drzwiami z bocznej strony.
Kontenery na morzu i na lądzie
Kontener morski tworzony jest z myślą, by zapewnić dobre warunki produktom przewożonym drogą morską. To konstrukcje o prostej budowie, ale bardzo solidne i dobrze sprawdzające się w swojej roli. Kontenery morskie chłodnicze to jeden z typów kontenerów. I tak samo powstają z myślą o transporcie morskim. Można wybrać nowe, używane, odnowione. Wybiera się wielkość adekwatną do tego, jaka ilość produktów jest transportowana. Jakiś etap swojej drogi kontener może przebyć koleją albo ciężarówką.
Kupuje czy wynajmuje się takie konstrukcje także po to, by służyły na lądzie. Ich rola może być podobna do głównej, czyli zapewnienie odpowiednich warunków i bezpieczeństwa różnym produktom. Różnica jest taka, że nie jest to powiązane z transportem. Jednak też musi być zapewniona ochrona np. przed wodą, tylko już nie morską, ale przed deszczem. Gdy produktami, dla których potrzebne jest bezpieczne miejsce, są produkty spożywcze, napoje albo kwiaty, to nie można narażać ich na niewłaściwą temperaturę. Wtedy idealny jest morski kontener chłodniczy. Kontener na lądzie może mieć też zastosowanie inne niż magazyn. Posłużyć może np. jako garaż. Jest to obiekt z blachy, który łatwo dla tego celu zaadaptować.
Szybki sposób na dodatkowy magazyn
Zapewnienie większej powierzchni magazynowej to wyzwanie, przed którym stoi wiele firm. Niekiedy problem ten pojawia się nagle. W takiej sytuacji trzeba dodatkową powierzchnię magazynową zapewnić szybko. Jest to możliwe, jeśli kupi się kontener morski chłodniczy. Jest to już gotowa konstrukcja, którą można do takiego celu wykorzystać. Ma zapewnioną dobrą termoizolacyjność. Jeśli to nowa konstrukcja albo używana, ale ze sprawnym agregatem, to i o ten element nie trzeba się troszczyć. Kontenery 20 i 40 stopowe to spora dodatkowa powierzchnia na przechowywanie. Kontener 40′ ma 12 m długości i 2,35 szerokości.
Taki magazyn traktowany jest jako obiekt tymczasowy. Nie jest więc potrzebne pozwolenie na to, by go postawić. Gdyby przestał być potrzebny, można go odsprzedać. Jeśli jest w dobrym stanie, znajdzie się na niego kupiec. Gdy od razu wiadomo, że kontener morski potrzebny jest na określony czas, można rozważyć wynajem.
Kontenery chłodnicze służą do transportowania towarów drogą morską. Wyróżniają się tym, że można w nich zapewnić stałą, wybraną temperaturę. Tak samo, jak inne, kontenery morskie chłodnicze to konstrukcje bardzo mocne i trwałe. Występują w różnych wersjach. Podobnie też jak jest z innymi i na lądzie można znaleźć dla nich zastosowanie.